אפיון אתר אינטרנט | מה צריך לדעת? | המדריך המלא

מאחר ובניית אתר עשויה לכלול פעילות של אנשי מקצוע שונים (כמו מעצבים גרפים, אנשי תוכן, בוני אתרים וכד'), רצוי מאד שכל המידע יהיה כתוב ומרוכז במקום אחד, כדי שלא כל אחד מהם ימשוך לכיוון בו הוא, באופן טבעי, חש בנוח יותר.

לאחר שבחרנו בשרת מתאים לאחסון אתרים יש לבחור אפיון אתר ברור שיאפשר לכם להניח את הבסיס המוצק והמדויק ביותר לבניית אתר והוא זה, למעשה, ייתן לאתר את המסגרת המהותית שלו, משאלות טריוויאליות ופשוטות למענה כמו אתר חדש או אתר משופץ ועד לשאלות המורכבות יותר למענה, כמו ההיררכיה של האתר או קהל היעד.

אנחנו מתחילים!

את האפיון, ניתן לחלק למספר חלקים:

סקירה כללית

מהן המטרות הספציפיות שלכם בהקמת האתר?

מדובר בהחלטה אסטרטגית עסקית/שיווקית, שבמידה והעסק שלכם פעיל יותר מחודש, בוודאי כבר הצלחתם לגבש לפחות חלק ממנה. אבל חשוב מכך, מתוך התשובה לשאלה הזו, נובעת גם השאלה/החלטה הבאה.

כוונות, מטרות וצרכים

לאיזה סוג של אתר אתם זקוקים?

ישנם סוגי אתרים רבים ושונים. למשל, אתר תדמית מהווה מעין כרטיס ביקור וירטואלי, בעוד בניית חנות וירטואלית משמשת למכירת מוצרים/שירותים ברשת. מתוך תשובה זו, נובעים פרטים נוספים הנוגעים לסוגי האתר השונים הקיימים, כמו הצורך במערכת סליקה באשראי (לחנות מקוונת), יצירת תכנים משמעותיים (לאתרי תוכן או תדמית) וכד'.

לצורך מענה על השאלה הזו, תוכלו להיעזר בתשובות על השאלות הבאות:

  • מהם אותם צרכים מסוימים של הלקוחות-הגולשים עליהם צריך לענות האתר?
  • מה מצופה מהגולשים המגיעים לאתר לעשות (להתקשר? לשלוח מייל? לרכוש מוצר? להירשם לסדנה? להירשם לניוזלטר?)?
  • מהן הציפיות שלכם מהאתר בטווח הקצר, הבינוני והרחוק?

מהו חזונו של האתר?

סביר להניח שהיה לכם רעיון כלשהו כשהתחלתם את העסק שלכם, כעת, תצטרכו לבדוק כיצד ינותב הרעיון (והאתר המשקף אותו) לתרומה כלשהי לחברה, לאנשים, לסביבה, לבעלי חיים. החזון איננו חייב להיות משהו גדול ובומבסטי כמו להביא שלום לעולם, אלא יכול להיות גם משהו טריוויאלי הרבה יותר כמו לקצר ולהקל את תהליך הקניה של המוצר עבור כאלה שאינם יכולים (או אינם רוצים) לקנות אותו בדרך אחרת. חזון זה יכול למקד את הערך המוסף של האתר שלכם על פני אתרים מתחרים.

קהל היעד של האתר

מיהו קהל היעד של האתר?

אם אתם מציעים את המוצר/שירות שלכם לקהל יעד מחוץ למסך, יש לכם כבר מושג כלשהו מיהו קהל היעד שלכם. גם אז, עדיין, תצטרכו לבדוק את הרלוונטיות שלו לאתר. למשל, בשירותים או במוצרים הפונים לאנשים בעלי מגבלות שונות (כבעיות ראיה, עיוורון צבעים או הפרעות קשב), יתכן שתצטרכו לכוון את הפניה באתר לקרוביהם של אותם לקוחות, בשל קשיי הנגישות של קהל היעד עצמו לרשת. אם ישנו צורך, בצעו מחקר מעמיק על הלקוחות ועל הרגלי הגלישה/קניה שלהם.

לאחר שבידיכם הנתונים, בידקו כיצד מתאימים את מבנהו של האתר והפורמט שלו לקהל היעד בדרך הטובה ביותר. לדוגמה – באתר הפונה לקהלים הגולשים דרך המובייל, יש לשים את הדגש על הרספונסיביות של האתר, בעוד שבאתר הפונה לקהלים המגיעים אליו דרך הדסקטופ, יושם הדגש על מראהו במחשב הנייח.

דרישות עיצוביות

איך צריך להיראות האתר? חשוב להיות ממוקדים ככל האפשר. האם הקמת אתר מתבנית או אתר בעיצוב אישי?

לצורך זה, אפשר לשוטט ברשת ולהתרשם מאתרים שמתחרים בתחום שלכם. בחרו מספר אתרים שמוצאים חן בעיניכם (וגם כאלה שלא) וערכו רשימה של האלמנטים העיצוביים והפיצ'רים שאתם רוצים באתר שלכם. שימו דגש על הנקודות הבאות:

  • האם לעסק שלכם ישנם קווים מיתוגיים ספציפיים? למשל, צבעים מסוימים, פונטים, לוגו, שפה מיתוגית מסוימת.
  • האם אתם רוצים/צריכים אתר מבוסס טקסט או אתר המבוסס גרפיקה (סרטוני וידיאו, אינפוגרפיקה ותמונות)? שימו לב, אתרים מבוססי גרפיקה עלולים להיתקל בקשיים מסוימים בעת הקידום במנועי החיפוש (למשל, מהירות העלייה של האתר בשל הכובד שנוצר בגלל התכנים הוויזואליים), כך שזה משהו שתצטרכו לקחת בחשבון.
  • מה יהיה סגנון העיצוב של האתר? רומנטי? אלגנטי? חדשני? נקי? תוסס?
  • איזה פיצ'רים יהיו באתר שלכם? אינטראקציה עם רשתות חברתיות? צ'אט עם נציג? פורום? אזור המוגבל לחברים רשומים? מנוע חיפוש פנימי? אפשרויות שונות ליצירת קשר?
  • איזה טפסים יכיל האתר שלכם? טופס רישום למועדון? טופס צור קשר?

חשוב לבחון את העיצוב דרך עיניו של קהל היעד וכיצד העיצוב משפיע עליו ומושפע ממנו. הדבר ישפיע, למשל, על כמות הטקסט או האובייקטים הוויזואליים שבכל עמוד.

דרישות פונקציונאליות

פונקציונאליות של האתר מתארת את דרך פעולתו וכוללת:

ניווט באתר

תחילה רשמו את כל הנושאים לעמודים ולקטגוריות הנדרשים באתר. לאחר מכן, חלקו אותם להיררכיה מובנת, בדרך בה הגולשים יוכלו לזרום באופן החלק ביותר אל המטרה שלשמה הבאתם אותם לאתר. סמנו לעצמכם את העמודים המרכזיים באתר (אשר לרוב ימצאו בתפריט העליון או במיקום בולט לעין), ואת העמודים הנוספים (בתפריט נוסף).

מבנה עמוד הבית מול עמודים פנימיים

מאחר ודף הבית מהווה את המקום הראשון בו גולשים "פוגשים" אתכם, מבנהו שונה ממבנה העמודים הפנימיים. שרטטו את מבנהו על דף והתייחסו למבנה כללי, חלוקת העמוד, מיקומם של תפריטי הניווט, מיקום הלוגו, התכנים שבו, הקישורים היוצאים ממנו וכד'. חזרו על הפעולה וצרו לעצמכם גם מבנה/תבנית דומה של עמוד פנימי.

תכנים ועמודים פנימיים

מובן מאליו שכל תחום עיסוק וכל אתר הינם בעלי ייחוד משלהם, ובכ"ז, ניתן לומר, שישנם מספר עמודים שצריכים להופיע בכל אתר. ואלה הם:

  • עמוד הבית
  • אודות – העמוד ייתן מידע על העסק חזונו, פעילותו, יתרונותיו וכד'
  • לקוחות רציניים, "כתבו עלינו בעיתון" וחוות דעת חיוביות – לעיתים, משולבים כסליידרים בעמוד הבית
  • מאמרים/בלוג – החלק באתר המכיל את התכנים והערך המוסף של האתר, חיוני לקידום במנועי החיפוש וגם לביסוס מעמד מומחה בעיני גולשים
  • שאלות ותשובות
  • עמוד יצירת קשר – יכיל אופציית שליחת מסר דרך האתר ופרטי העסק כטלפון, כתובת, ומפת הגעה
  • מפת האתר – לניווט מהיר באתר

עמודים משתנים בכמותם ובתוכנם בין אתר אחד לאחר הם קטלוג המוצרים/השירותים (ודפי מוצר/שירות) ותיק עבודות (בתחומים הרלוונטיים).

קידום האתר

אלמנט שרצוי לקחת בחשבון כבר בעת הבנייה, הוא קידום האתר בגוגל.

תקציב

מהו התקציב העומד לרשותכם לצורך בניית האתר? תקציב זה, ייקבע, לרוב, עפ"י ההכנסות (הישירות והעקיפות) הצפויות מהאתר.

לוחות זמנים

האם האתר צריך לעלות לאוויר לפני תאריך/אירוע מסוים? סנכרנו לוחות זמנים עם כל מי שמעורב בבניית האתר.

תחזוקה שוטפת של תכני האתר

תחזוקה שוטפת חיונית לאתר, מאמרים חדשים, שאלות ותשובות חדשות שעלולות לצוץ אצל הגולשים – כל אלה חיוניים מאד לאתר והופכים אותו לחלק מנוף הגלישה הקבוע של הגולש. כאן, השאלה היחידה הנשאלת היא, האם אתם מתכוונים לעשות זאת בעצמכם, או באמצעות איש מקצוע?

זהו, כעת, אתם אמורים להיות מסוגלים לבצע אפיון לאתר פשוט בכוחות עצמכם.
במקרה ואינכם מצליחים לבצע את האפיון, במידה והאתר שלכם הוא יותר מאתר תדמית פשוט, או שאתם זקוקים לאתר ייחודי ומדויק,
אנחנו ב-BRN חברת פיתוח אתרים עומדים לרשותכם.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן עניינים

בלוג

Hit Enter to search or Esc key to close
איך אפשר לעזור?

לרשותכם עומד צוות מנוסה שישמחו לעזור לכם
בכל פניה במהירות המירבית.

תודה שפנית אלינו!

צוות BRN יחזור אליכם בהקדם האפשרי

לכל שירותי BRN

דילוג לתוכן