מה זה GEO?
המשמעות של ראשי התיבות הללו "GEO" היא "Generative Engine Optimization", המשמעות היא "אופטימיזציה למנועים גנרטיביים" – או במילים אחרות ומפורטות יותר:
תהליך אופטימיזציה המתבצע על ידי הבינה המלאכותית של מנוע החיפוש, שמטרתו לתת לנו מענה על שאלה מסוימת ששאלנו בשורת החיפוש. "התהליך" עצמו נמשך שניות ספורות וכולל בתוכו סריקה מעמיקה של מספר מקורות מידע מהרשת כולה, שהבינה המלאכותית מזהה מקורות כמהימנים ורלוונטים לנושא הנשאל, לאחר מכן היא מבצעת סיכום של המידע שהתקבל – לכדי תשובה אחת מסוכמת ("Overview") המשלבת מספר מקורות מידע, המופיעה בראשית מנוע החיפוש, כשלצידה מצוינים מקורות המידע עליהם התבססה.
המונח נטבע לראשונה במאמר אקדמי בנובמבר 2023 שעסק בדרכים להשגת נראות בתוצאות שמנועי AI מייצרים. מאז, הוא צבר תאוצה בתעשייה וכיום 84% מאנשי השיווק הדיגיטלי כבר מכירים את המושג GEO, מה שמעיד על חשיבותו העולה בעידן החיפוש החדש.
מה השינויים שמביא איתו ה-GEO?
תהליך ה-GEO מביא עימו מספר שינויים שחשוב לשים אליהם לב:
צורת החיפוש במנועי החיפוש
כיום, ניתן להשתמש במנועי החיפוש על מנת לקבל תשובה לכל שאלה שעולה לנו בראש, אם פעם היינו צריכים לחפש אתרים הנקשרים לנושא שאנחנו תוהים לגביו, ואז לבצע בדיקה אחר מספר מקורות ברשת ולקרוא לעומק את כל המידע עד לקבלת התשובה.
הרי שהיום מרבית האנשים פשוט פותחים את ה-ChatGPT, גוגל או כל מנוע חיפוש אחר וכותבים את השאלה – AS IS.
לא עוברות 2 שניות וכבר יש להם תשובה מדויקת ורלוונטית ברמה הגבוהה ביותר לשאלה שנשאלה, וזאת בהסתמך על מקורות המידע המהימנים ביותר שאפשר היה לאתר ברשת.
כמות ההקלקות האורגניות לאתר
תשובה ה-AI המסוכמת מפחיתה בצורה משמעותית את הצורך ללחוץ על לינקים לאתרים המוצגים בתוצאות החיפוש למידע שביקשנו. מה שהביא לכך שמיליוני בעלי אתרים חוו ירידה בכמות ההקלקות האורגניות מאז הוספת ה-GEO למנועי החיפוש, אך מנגד.. אתרים שנמצאו כמהימנים, שעליהם תשובות ה-GEO התבססו – ואף נרשמו כמקורות מידע לצד התשובה המסוכמת, זכו למספר חשיפות רב יותר וגם לחיזוק ערך המותג, שנתפס כמקור מקצועי, אמין ומדויק – והתוצאה? יותר הקלקלות אורגניות.
מיקום התוצאות הממומנות
אם עד לא מזמן היה נהוג שהתוצאות הממומנות בגוגל (ואף במנועי חיפוש אחרים) מוצגות תחילה בראשית העמוד, הרי שהיום מאז הטמעת ה-GEO, מיקום התוצאות הממומנות ירד אל מתחת לתשובה המסוכמת של הבינה המלאכותית – דבר שהשפיע לא מעט על תוצאות הקמפיינים הממומנים בגוגל, ואף גרר גל תלונות של מספר בעלי עסקים כלפי גוגל.
מה נותנת התשובה של GEO?
התשובה שמציג הליך ה-GEO, הנקראת לרוב "סקירת AI" (בגוגל לפחות), מציגה בתחילה 6-7 שורות של התשובה המסוכמת, מתחתיה מופיע כפתור "יותר מידע":
לחיצה הכפתור תביא להצגת כל התשובה המסוכמת מההתחלה ועד הסוף, עם דגש כי מדובר בתשובה המסוכמת – לקבלת תשובה מעמיקה ומורחבת ניתן ללחוץ על הכפתור הבא שיופיע "מידע מעמיק במצב AI":
לחיצה על כפתור זה תוביל לצ'אט במצב AI בוא נוכל להתכתב ישירות עם הבינה המלאכותית, ממש כמו ב-CHATGPT, CLAUDE, GEMINI ועוד…:
אם נחזור רגע לדף הראשי, המציג את התשובה המסוכמת (ע"י לחיצה על המילה "הכל" בתפריט העליון, לצד "מצב AI"), נראה מצד שמאל את מקורות המידע שעליהן הסתמכה התשובה של ה-AI:
אם תרצו, תוכלו ללחוץ על האתרים שמופיעים כמקורות ובכך לגלוש ישירות לאתר עצמו (לעמוד הרלוונטי ממנו נלקח המידע בתשובה), כאשר האתרים יופיעו לפי רמת המהימנות/המקצועיות שמצא הצ'אט במידע שהוצג באתר בכדי לבנות את התשובה – בנוסף, תוכלו להסתכל על הרשימה המלאה אם תלחצו על כפתור "הצגת הכל":
מה ההבדל בין SEO ל-GEO?
מטרת ה-SEO לדרג גבוה ככל הניתן אתר מסוים, זאת בהסתמך על איכות התוכן שלו, רמת המהימנות, קישורים איכותיים, מהירות גלישה, חוויית משתמש ועוד שלל פרמטרים המצויים באלגוריתם של מנוע החיפוש. בהתאם לדירוג המשוכלל, יופיע האתר בתוצאות החיפוש (ככל שהדירוג גבוה יותר כך הוא עתיד להופיע בראשית תוצאות החיפוש).
לעומת זאת, GEO מתמקד באופטימיזציית תוכן ברשת עבור מנועי חיפוש מבוססי AI, היוצרים תשובות איכותיות לשאלות הגולשים.
חשוב לציין כי GEO נתפס כהשלמה ל-SEO ולא כתחום שבא להחליפו, מדובר בחלק משמעותי באסטרטגיית SEO רחבה ומתקדמת, המתבססת על מאפייני ה-SEO המסורתי, זאת לצד התפתחות אופטימיזציית השאלות/תשובות במנועי החיפוש ויכולת היצירה של הבינה המלאכותית. במילים אחרות: SEO נועד לגרום לאתר שלכם להופיע גבוה יותר ברשימת התוצאות, בעוד GEO נועד לגרום לתוכן שלכם להיכלל בתשובה הגנרטיבית עצמה.
רוצים שהאתר שלכם יופיע במקורות המידע בתשובת ה-AI?
השוואה בין SEO ל-GEO
| היבט להשוואה | SEO – Search Engine Optimization | GEO – Generative Engine Optimization |
| מהות | אופטימיזציה לקידום אתר בתוצאות החיפוש האורגניות | אופטימיזציה לשיפור ההופעה של האתר בתשובות שמנועי חיפוש מבוססי AI מייצרים |
| מטרת העל | להעלות את דירוג האתר בדף תוצאות החיפוש האורגניות (SERP) | לגרום למנוע ה-AI לבחור באתר כמקור מידע ולהציג אותו כחלק מהתשובה הגנרטיבית |
| איפה זה מופיע | בתוצאות האורגניות הרגילות של גוגל | בתוך תשובת ה-AI (כמו Google AI Overviews / SGE) בראש הדף |
| מה האלגוריתם מחפש | איכות תוכן, מבנה אתר, מהירות, קישורים, חוויית משתמש | סמכות, אמינות, דיוק, עומק, מומחיות ותוכן שמתאים לשאלות ולכוונת המשתמש |
| סוג החיפושים הרלוונטיים | כל סוגי החיפושים – אינפורמטיביים, מסחריים, מחקריים | בעיקר חיפושים שדורשים הסבר, השוואה, מדריך או תשובה מורכבת |
| כיצד נמדדת הצלחה | דירוגים אורגניים, תנועה אורגנית, CTR, המרות | הופעה בתשובת ה-AI, תדירות הצגת האתר כמקור, קליקים מהתשובה |
| אסטרטגיית תוכן | מאמרים, מדריכים, עמודי קטגוריה, בלוג, דפי שירות | תוכן שנותן תשובות ישירות, מדויקות, מעמיקות ומבוססות על מומחיות |
| תלות ב-SEO | תחום עצמאי אך בסיסי בכל אסטרטגיית חיפוש | נשען על SEO חזק – אתרים שלא מדורגים טוב לרוב גם לא ייבחרו כמקור AI |
| השפעה על המותג | בונה נוכחות ארוכת טווח וחשיפה יציבה | ממצב את האתר כמקור סמכותי שמנוע ה-AI “סומך עליו” |
| למי זה מתאים | לכל אתר תוכן, אתר מסחרי, בלוג, פורטל מקצועי | בעיקר לאתרים מומחים, מותגים עם עומק תוכן, גופי ידע מקצועיים |
המדריך המלא – איך תגרמו לתוכן שלכם להופיע בתשובת ה-AI של גוגל?
השאלה הרווחת היא – כיצד ניתן לגרום דווקא לאתר שלי להופיע כמקור מידע בתשובה הסוכמת של סקירת ה-AI במנוע החיפוש? כלומר, איך גורמים לכך שהבינה המלאכותית תבחר את האתר שלכם כמקור מידע מקצועי ומומלץ?
תייצרו תוכן איכותי וממוקד
אין קיצורי דרך כשמדובר בתוכן. מנועי ה-AI תוכננו לספק את התשובה הטובה ביותר לשאלה, ולכן הם מעדיפים מקורות שנתפסים כסמכותיים, מדויקים ועדכניים. כתבו תוכן מבוסס עובדות, הכולל הפניות למקורות מחקריים או נתונים סטטיסטיים, הפגינו מומחיות וידע מעמיק, והקפידו על דיוק עובדתי.
גוגל ובינג מדגישים שגם בעידן ה-AI, העיקרון של "תוכן שמועיל לבני אדם" נשאר כפרמטר מרכזי באלגוריתם של מנועי החיפוש, כך שההמלצה היא לא לייצר דפים רק בכדי לרצות את האלגוריתם, אלא להעניק ערך אמיתי ומקצועי לגולש.
שימו דגש מיוחד על מדדי איכות התוכן (ראשי התיבות "E-E-A-T") – מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות. ציינו את הרקע וההשכלה של הכותבים, שלבו המלצות ועדויות, ועדכנו תוכן מיושן – הוסיפו את כל מה שיכול לחזק את רמת האמינות של האתר.
התאימו את מבנה התוכן לסריקה
תדאגו לכך שמבנה הכותרות בכל עמוד יהיה היררכי (H1,H2,H3..) ומדויק על פי כללי ה-SEO, בנוסף הוסיפו לכל עמוד סקשן שאלות ותשובות רלוונטיות.
שלבו ווידג'טים של שאלות ותשובות (FAQ) כמו "אקורדיון" (ווידג'ט באלמנטור), צרו כותרות המנוסחות כשאלות עם תשובות מדויקות ומקצועיות מתחתיהן, הוסיפו פסקאות קצרות, רשימות בולטים וטבלאות השוואה. כל אלה פורמטים שקל למנועי AI לשלוף מהם מידע.
השתמשו בשפה פשוטה ללא משפטים מסובכים ומסורבלים, דאגו לכך שהתשובה תהיה תמציתית ומקצועית – בדיוק כפי שהלקוח העתידי שלכם היה רוצה לקבל כמענה לשאלה שאלו.
הוסיפו סכמת נתונים וצעדי SEO טכניים
סימון של שאלות ותשובות באמצעות FAQ Page schema (ניתן לבחור זאת על ידי סימון בהגדרות הווידג'ט של האקורדיון באלמנטור), סימון כותרות (H1, H2, H3), מוצרים וביקורות – כל אלה עוזרים למנוע הגנרטיבי להבין את מבנה המידע.
אל תזניחו את הבסיס: כפתורים תקינים, מהירות טעינה, התאמה רספונסיבית וקבצי Sitemap. מנועי AI עדיין צריכים לגשת למידע מהרשת, כך שיכולת האינדוקס נשארת משמעותית במיוחד.
כסו את כל אפשרויות החיפוש
נסו למצוא את כל השאלות שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם יכולים לשאול – כמו למשל מ"מה זה..X?","מה היתרונות של X על Y?", "מה המחיר של X?" ועוד. לאחר מכן בדקו שהאתר שלכם מכיל את כל השאלות שחשבתם אליהן, ותאדגו לתייג אותן ככותרות (H2) בעמודים הרלוונטים בתוכן האתר שלכם, וכמובן אל תשכחו להוסיף מתחתיהן תשובה מדויקת, מתומצתת ומקצועית.
מחקר מצא שסוג התוכן שמנועי AI הכי אוהבים לצטט הוא השוואתי – כ-32.5% מהמקורות שצוטטו היו רשימות השוואה ודירוגים. נסו לשלב טבלאות השוואה רלוונטיות ובעלות ערך בתוך האתר שלכם, בעמודי מאמרים וכו'.
שפרו את רמת הסמכות והמוניטין דיגיטלי
אין ספק כי מנועי AI מעדיפים בצורה ברורה מקורות הנחשבים בעיניהם כ"סמכותיים", כמו למשל אתרי חדשות מובילים, אתרים של מוסדות מוכרים בעלי תנועה רבה וכו'. איך תוכלו לשפר את רמת הסמכות? תדאגו שהתוכן שלכם יצוטט או יופיע באתרים מובילים הנחשבים כבעלי רמת סמכות גבוהה (כמו למשל אתרי מומחים..) – מה שיגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שהתוכן שלכם יופיע בתשובת ה-AI.
רוצים לשפר את המוניטין הדיגיטלי שלכם? תשתתפו בפודקאסטים מובילים, תכתבו מאמרים מקצועיים ופרסמו טורי דעה באתרים נחשבים בתחומכם.
עדכנו את המידע הקיים
דאגו לבדוק ולחקור באופן עקבי (מדי שבוע/חודש) מה כלי ה-AI יודעים על המותג שלכם, תוכלו לעשות זאת על ידי שאילת שאלות ספציפיות מעולם התוכן שלכם. לאחר מכן, בדקו האם התשובות באתר שלכם מעודכנות לפי התשובה שמתקבלת מסקירת ה-AI, במידה ולא – חקרו את הנושא, ודאגו לעדכן את התשובה באתר שלכם בהתאם. בנוסף, אם מתגלות שאלות שלא מופיעות אצלכם בתוכן האתר, הוסיפו אותן בהתאמה.
המשכו ליישם את כללי ה-SEO
הופעה בתשובת ה-AI במנועי החיפוש מחייבת תחזוקה שוטפת של כללי ה-SEO. רק אתרים בעלי דירוג גבוה יהיו אלה שיופיעו ברשימת מקורות המידע בתשובה המסכמת של הבינה המלאכותית. אל תשכחו שה-GEO מסתמך על האלגוריתם של מנועי החיפוש המסורתיים, לכן אתם חייבים להשקיע ולהתמיד בשיפור מהירות טעינת האתר, מקסום חוויית המשתמש, יצירת פרופיל קישורים איכותי וכמובן פרסום תוכן חדש באופן עקבי.
לסיכום, חשבו על GEO כהרחבה של ה-SEO, שתי האסטרטגיות בעצם חולקות את אותה מטרה: לספק למשתמש את התוכן הטוב ביותר. צריכים עזרה ביצירת תוכן מדויק ואיכותי שיתפוס את תשומת הלב של הבינה המלאכותית? ויעזור לכם להופיע בתשובות של מנועי החיפוש? לחצו כאן והשאירו פרטים, ואנו נדאג לחזור אליכם עוד היום!