איך גוגל אנליטיקס עוזר לעסק שלך?
שיפור תהליך שיווקי
גוגל אנליטיקס מאפשר לעקוב אחרי כל שלב ב"משפך השיווקי" ("משפך מכירות").
ניתן לראות אילו ערוצי פרסום מביאים לידים – ובאיזה שלב לקוחות פוטנציאליים מרבים לנטוש ועוד נתונים רבים ושימושיים.
לאחר הסקת המסקנות ניתן לערוך מספר שינויים ולשפר באופן משמעותי את חוויית המשתמש באתר ובכך ליצור משפך שיווקי מוצלח יותר וממיר יותר מאשר זה שקדם לו!
תתפלאו לגלות שלפעמים מדובר בשינויים קטנים כמו: שינוי מקום של כפתור מסוים בעמוד, החלפת צבעים או גודל פונט ועוד.
אסטרטגיה שיווקית
תוכלו לראות אילו ערוצים (מנוע חיפוש של גוגל, רשתות חברתיות, פרסום ממומן) מביאים גולשים לאתר שלך. מה עושים אותם גולשים שהגיעו דרך ערוץ מסוים, כמה אנשים מילאו טפסים, כמה הוסיפו מוצרים לסל קניות… ובגדול איזה רווח עשה עבורכם כל ערוץ.
תוכלו לשנות הגדרות בהתאם לאסטרטגיה השיווקית שלכם ולהשקיע יותר בפרסום ערוץ מוביל מאשר ערוץ שאינו מכניס כמעט – ובכך לצמצם את ההוצאות שלכם ולמקסם אותן.
בעזרת פעולות אלה תוכלו לשפר את נתון ה – ROI (Return Over Investment) ובכך להפוך את העסק לרווחי יותר.
ניהול קמפיינים אדוורדס
בעזרת גוגל אנליטיקס תוכלו לדעת כמה פעמים הופיעו המודעות שלכם בפלטפורמות השונות, כמה אנשים לחצו עליהן ומהו המחיר הממוצע עבור כל קליק – CTR – Click Through Rate (היחס בין מספר הופעת המודעה ומספר הקליקים אליה) ועוד נתונים רבים ושימושיים.
בין היתר תוכלו גם להבין איזה קמפיין מביא לכם יותר כסף ואיזה קמפיין פחות רווחי עבורכם… תהיה לכם האפשרות להשפיע ישירות על התהליכים הללו ולמקסם אותם.
גוגל אנליטיקס מחשב אוטומטית את רווחיות ההשקעות בפרסום ממומן בגוגל אדוורדס.
e-commerce
אם היית הבעלים של חנות בגדים כלשהי, היית רוצה לדעת כיצד עדיף למקם את הסחורה בחנות בכדי למכור בצורה יעילה יותר? החל מאילו מוצרים מושכים יותר תשומת הלב של הקונים והיכן כדאי למקם אותם כך שיבלטו יותר.
חנות אינטרנט לא שונה בהרבה מהדוגמה הזאת – גוגל אנליטיקס עוקב אחר התנהלות הגולשים בחנות האינטרנטית שלכם ואתם יכולים לשלוט ולהשפיע על תהליך מכירה ביתר קלות!
אתם מוכרים שירותים דרך האינטרנט? מעולה!
בעזרת גוגל אנליטיקס תוכלו לגלות אילו מהשירותים שלכם הכי פופולריים בקרב קהל הלקוחות שלכם ובכך לקדם את אותם שירותים טוב יותר!
אתם לא נוטים להסתדר עם טבלאות? אל דאגה!
גוגל אנליטיקס מאפשר להציג את הנתונים בעזרת גרפים או תרשימים.
גוגל אנליטיקס שלב ראשון – פתיחת חשבון והטמעה באתר
פרט חשוב שעליכם לדעת לפני שנסביר לכם כיצד לפתוח חשבון:
בכדי לפתוח חשבון בגוגל אנליטיקס עליכם להיות בעלי חשבון ג'ימייל (הדואר האלקטרוני של גוגל).
לאחר שתפתחו את החשבון תוכלו להגדיר רשימת משתמשים, ולתת לכל אחד מהם הרשאות לצפייה או עריכה של פרמטרים שונים.
על מנת להשתמש בגוגל אנליטיקס עליהם להיות מוגדרים כמשתמשים בעלי הרשאה, ולאו דווקא בעלי חשבון ג'ימייל.
הבעלים, כמובן, מוגדר באופן אוטומטי כמשתמש בעל ההרשאות הגבוהות ביותר.
ניתן להשתמש בחשבון גוגל אנליטיקס אחד עבור מספר אתרים שונים ולכל אחד מהם להגדיר רשימה שונה של משתמשים בעלי הרשאות.
אם עדיין אין לכם חשבון ג'ימייל, באפשרותכם לפתוח חשבון כאן.
אז איך פותחים חשבון גוגל אנליטיקס?
לפני שנתחיל היכנסו לגוגל אנליטיקס
1. היכנסו לדאשבורד של גוגל אנליטיקס, ולחצו על הגדרות מנהל מערכת
2. לאחר מכן, לחצו על יצירת חשבון
3. ואז יפתח לכם חלון, שם תזינו את שם החשבון (מומלץ להזין את השם של האתר)
4. לאחר מכן בשלב השני, תגדירו את הנכס, וכתבו את השם של הנכס
5. מומלץ ליצור גם נכס של Universal Analytics תחת לחיצה על צפייה באפשרויות מתקדמות, שם תזינו את הכתובת של האתר שלכם
6. מומלץ ליצור GA4 וגם UA במקביל כדי להגדיר מעקב אופטימלי, לאחר מכן, ישאלו שאלות שבעיקר עוזרות לחווית משתמש ולא יותר
7. לאחר שתאשרו את התקנון ותנאי השימוש, ייפתח חלון שבו תקבלו את ה-ID של האנליטיקס, באיזה מדידות ישתמשו, ואיך להוסיף את התג שעליו נדבר בחלק הבא של המדריך.
איך להוסיף את קוד המעקב של גוגל אנליטיקס לאתר שלכם?
יש 3 דרכים להטמיע את קוד המעקב של גוגל אנליטיקס באתר
• אפשרות א':
אם האתר שלכם הינו אתר וורדפרס בתשלום – כל מה שעליכם לעשות הוא להוריד את תוסף PIXEL YOUR SITE נכנסים ל – DASHBOARD ומזינים את מזהה המדידה. אם האתר בנוי על בסיס wix בגרסת הפרמיום אז ההטמעה פשוטה אפילו יותר, וכל מה שצריך לעשות הוא לגשת לניהול הדומיין (Manage Domain) ולהדביק את קוד המעקב במקום המתאים.
(שימו לב שהדרך הזו אינה אפשרית בגרסאות החינמיות של וורדפרס ו-wix)
• אפשרות ב':
אפשרות נוספת היא להטמיע את הקוד באתר באמצעות הקובץ header.php: במקרה כזה עליכם לגשת לשרת בו נמצאים קבצי האתר, למצוא את הקובץ המדובר, להיכנס למצב עריכה (לפני כן מומלץ לשמור עותק גיבוי על כל צרה שלא תבוא) ולהדביק את קטע הקוד הארוך שקיבלתם קודם לכן מתחת לתגיתומעל תגיתכך שהקוד יהיה בתוך ההדר.
• אפשרות ג':
אפשרות שלישית היא להשתמש במערכת נוספת של גוגל, Google Tag Manager, שגם בו צריך לפתוח חשבון בדומה לאופן שבו פתחנו חשבון בגוגל אנליטיקס.
לאחר פתיחת החשבון:
1. ניתן להקליק על Tags ולאחר מכן על "New"
2. לאחר מכן לחצו על "Tag configuration"
3. בחרו באפשרות GOOGLE ANALYTICS UNIVERSAL ANALYTICS או ב – GOOGLE ANALYTICS GA4 CONFIGURATION
4. השלב הבא הוא הגדרת הטריגר בחרו ב – "all pages"
5. בחרו ב GOOGLE ANALYTICS SETTINGS באפשרות NEW VARIABLE
6. ב – TRACKING ID הזינו את מזהה המעקב שנמצא בגוגל אנליטיקס תחת מנהל מערכת > תחת הטאב "נכס" לחצו על פרטי מעקב > קוד מעקב והעתיקו את מזהה המעקב שלכם.
לפתיחת GOOGLE ANALYTICS GA4 CONFIGURATION חזרו על אותם השלבים בלי שלבים 5 ו – 6 והזינו את מזהה המעקב בשדה "MEASURMENT ID"
לא משנה באיזו דרך הטמעתם את קוד המעקב באתר שלכם, כעת הנתונים מתחילים להצטבר ותוכלו לראות אותם בפעם הבאה שתתחברו לגוגל אנליטיקס. עם זאת, על מנת לקבל תמונה שלמה ככל האפשר, מומלץ לתת לגוגל אנליטיקס לעבוד 24 שעות לפחות לפני שמתחילים לבחון את הנתונים.
איך תוכלו לוודא שהתקנתם גוגל אנליטיקס בצורה הנכונה באתר?
כדי לוודא שהנתונים באתר שלנו עוברים לגוגל אנליטיקס, נשתמש בתוסף חינמי של כרום שנקרא Google Tag Assistant
לאחר שתורידו אותו, גשו לדף הבית של האתר שלכם, בצד יופיע לכם התג של גוגל.
וכדי להפעיל אותו, לחצו על Enable, לאחר מכן תרעננו את הדף.
ואז תראו מספר תגים, אחד מהם הוא התג של גוגל אנליטיקס – אם הוא מופיע בכחול או בירוק, זה אומר שהטמעתם נכון
אם התג יופיע באדום, כנראה שהייתה שגיאה במהלך ההתקנה ויש לחזור על המדריך שוב ולבדוק היכן טעיתם.
מושגים בסיסיים בגוגל אנליטיקס
כאשר נכנסים למסך הבית של גוגל אנליטיקס מוצג בפניכם גרף עם כמה נתונים חשובים בואו נכיר אותם:
Users (משתמשים): מספר הכניסות הייחודיות לאתר. למשל, אדם שנכנס פעם אחת, יצא מהאתר, נכנס פעם נוספת, יצא שוב ונכנס פעם שלישית – ייספר במקרה הזה פעם אחת בלבד משום שמדובר במשתמש ייחודי אחד. מצד שני, אם אותו גולש ייכנס פעם נוספת ממכשיר אחר, למשל סמארטפון, אזי הוא ייספר ככניסה ייחודית נוספת.
Sessions (סשן): מספר הפעולות שגולש יחיד ביצע באתר. למשל, אם גולש הגיע לאתר וצפה ב-5 עמודים שונים, הוא ייספר כסשן אחד בלבד.
Bounce rate (שיעור הנטישה): מספר הגולשים שנכנסו אל האתר ועזבו בתוך כמה שניות מכל סיבה שהיא, בין אם מדובר בתקלה טכנית או בכך שהאתר פשוט לא התאים לציפיות שלהם ולכן הם מיהרו לעזוב אותו. חשוב לדעת ששיעור נטישה גבוה עשוי להעיד על בעיות באתר ואף לפגוע בדירוג שלו במנועי חיפוש, ולכן כדאי לשאוף לכך שהוא יהיה נמוך ככל האפשר.
Session duration (אורך הסשן): משך הזמן שבו הגולשים שוהים באתר מרגע שנכנסו אליו ועד שיצאו ממנו. מבחינת קידום אתרים אורגני, למשל, כדאי שהנתון הזה יהיה ארוך ככל האפשר, שכן גוגל ומנועי חיפוש אחרים מסיקים מכך שהאתר מעניין את הגולשים ולכן דירוגו בתוצאות החיפוש ישתפר.
איך נותנים הרשאה בגוגל אנליטיקס?
1. לוחצים על הכפתור מנהל מערכת
2. בטאב של חשבון לוחצים על ניהול הרשאות גישה לחשבון
3. לוחצים על כפתור ה +
4. מזינים את כתובת דוא"ל ואת התפקיד שנרצה לתת לו ולוחצים על הוספה
גוגל אנליטיקס בזמן אמת
אחד הפיצ'רים הנחמדים ושימושיים ביותר של גוגל אנליטיקס (בעיניי) זה אנליטיקס בזמן אמת – Real time Analytics.
פיצ'ר זה מאפשר לצפות בזמן אמת, כמה גולשים יש לנו באתר בכל רגע נתון – ואף לקבל עליהם נתונים שונים כמו מאיזה מקור תנועה הגיעו, מה עשו באתר, באיזה עמודים צפו, האם ביצעו המרה ועוד.
פרטים נוספים אודות המשתמשים שאפשר לקבל בגוגל אנליטיקס
כאשר נכנסים לתוך הנתונים המתקדמים של Google Analytics אפשר לראות גם פרטים נוספים אודות המשתמשים כגון:
• האזורים מהם הם מגיעים
• השפה בה הם משתמשים
• הדפדפן שלהם
• רזולוציה של המסך שלהם
• מערכת ההפעלה
• ספק השירות
• האם הם הגיעו ממכשירים ניידים, טאבלטים או מחשבים שולחניים, או מכשירים אחרים (בעידן האינטרנט של הדברים, גולשים יכולים להגיע בעוד מגוון מכשירים נוספים)
כך אפשר למקסם את תכונות האתר כדי שיתאימו למאפיינים של מרבית המשתמשים, לדוגמה, לעצב את האתר כך שייראה במיטבו ברזולוציה מסוימת או להתאים אותו בצורה טובה יותר למשתמשים סלולאריים אם הוא לא מותאם כבר.
פילוח משתמשים בעזרת גוגל אנליטיקס
תכונה נוספת ומעניינת של Google Analytics היא פילוח המשתמשים לפי נתונים דמוגרפים כמו גיל, מין ותחומי עניין.
פילוח זה מאפשר למטב את האתר מבחינה נושאית לקהל היעד הרלוונטי שמבקר בו לעיתים קרובות.
פילוח חשוב ומעניין נוסף הוא "משפך הזרימה" של המשתמשים השונים.
בדו"ח זה ניתן לראות מה היה הדף הראשון בו המבקרים גלשו באתר (דף הנחיתה) ומהיכן הם יצאו מן האתר.
כך קל יותר לזהות דפים בעיתיים שהמשתמשים נוהגים לצאת מהם ולשפר אותם על מנת שהמשתמשים ימשיכו לגלוש באתר דרכם. באותו אופן אפשר לראות את הדפים הפופולאריים ביותר באתר והפחות פופולאריים.
פילוח משתמשים ב-GA4
למרבה הצער, ב-GA4 יש די הרבה דוחות חסרים, ואחד מהם הוא דוח הזרימה של המשתמשים.
החדשות הטובות הן שיש דוחות חלופיים ומבחינות מסוימות הם אפילו נוחים יותר מכיוון שיש יותר אפשרויות לסינונים וגם אפשר לקבוע מה בדיוק יוצג בדו"ח.
באנגלית התפריט הרלוונטי נקרא "Explore" ובעברית הוא נקרא (משום מה) התנסות.
שני הדוחות הרלוונטיים הם "ניתוח משפך" ו"ניתוח נתיב" (שדומה יותר לדו"ח ב-UA מבחינת התצוגה).
מידע טכני נוסף שאפשר לקבל בעזרת גוגל אנליטיקס
תחת המידע הטכני אפשר לראות דברים כמו למשל:
• מילות המפתח שהמשתמשים הגיעו דרכם לאתר (אלא אם כן הם הוצפנו על ידי גוגל, ואז אפשר לראות את המידע המקביל מה – Search Console)
• את החיפוש הפנימי בתוך האתר
• את המהירות שבה האתר עולה
• התרחשות של אירועים שונים (כגון הורדת קובץ מסוים) ועוד.
כמו כן, אפשר לראות מהיכן הגולשים נכנסו לאתר – האם ממנועי חיפוש, ישירות מהדפדפן או מאתר מפנה (כתוצאה מקישורים חיצוניים)?
מידע זה חשוב עבור מיטוב של קידום האתר בגוגל מכיוון שהוא מאפשר לנתח באופן טוב יותר את התנועה ממנועי חיפוש הנכנסת לאתר ולראות כיצד מילות מפתח שונות משפיעות על התנועה בתוך האתר.
לדוגמה, יכול להיות שמשתמשים מגיעים ממילת מפתח מסוימת, אך העמוד אליו הם מגיעים לא מכיל מידע מספיק רלוונטי, ולכן הם נוטשים אותו במהירות.
יעדים, Google Ads ו- Google Adsense
יעדים מאפשרים לעקוב אחרי המרות שונות באתר כמו למשל מספר המשתמשים שהורידו קובץ מסוים, מספר המשתמשים ששלחו פנייה דרך טופס, מספר המשתמשים שביצעו רכישה של מוצר וכך הלאה.
באמצעות חיבור הנתונים האלו עם Google Ads (מערכת הפרסום של גוגל), אפשר לראות כמה כל המרה עלתה לנו וכך לחשב את ה – CPC (Cost Per Conversion, עלות להמרה). בהקשר זה כדאי גם לקרוא על שיפור יחסי המרה.
הדבר נכון גם לגבי גוגל אדסנס (התוכנית של גוגל שמאפשרת להרוויח כסף מפרסומות באתר) – כאן ניתן לראות בין היתר אילו דפים הם הרווחים ביותר, אילו דפים הם פחות רווחים, כמה כסף הרווחנו מכל ביקור באתר בממוצע, ומהם ערוצי ההפניה אל האתר מהם הרווחנו הכי הרבה.
מידע זה יעזור לנו לנתח את העמודים הללו ולנסות להבין מדוע יש מקומות בהן הפרסומות יותר מכניסות ויש מקומות בהם הן פחות מכניסות.
למשל, יכול להיות שבעמודים מסוימים באתר הפרסומות לא נמצאות במקום אופטימאלי או שאין מספיק טקסט, כך שהפרסומות לא מספיק רלוונטיות לתוכן.
גוגל אנליטיקס מאפשרת גם מעקב אחר תנועה באפליקציות
לגוגל יש גם פלטפורמת Analytics עבור מעקב אחרי אפליקציות iOS ואנדרואיד בשם Firebase Analytics.
פלטפורמה זו מאפשרת למדוד את מספר המשתמשים באפליקציה, הרווחים מהאפליקציה עצמה , את מספר ההתקנות, את נתיב הסיור באפליקציה על פי מסכים שונים ועוד.
הערה בנוגע ל-GA4: אם אתם עושים שימוש ב-GA4, אתם לא חייבים בהכרח את Firebase לצרכי מדידה, במקום זאת אתם בוחרים מקורות נתונים של אפליקציות. למעשה, אתם יכולים לבחור גם באפליקציה וגם באתר כדי לקבל נתונים משולבים.
פילוח מתקדם בעזרת גוגל אנליטיקס
לסיום, חשוב לציין שמשתמשים מתקדמים בגוגל אנליטיקס יכולים לפלח את המידע לפי התאמה אישית.
כך למשל, בגוגל אנליטיקס אפשר לראות לדוגמה רק את אותם משתמשים דוברי הצרפתית שגם גרים בקנדה.
פילוח מתקדם זה עוזר לנצל את הנתונים שיש לגוגל אנליטיקס עד קצה גבול היכולת שלה ולבודד משתנים ספציפיים שיכולים להיות חשובים לבעל האתר.